środa, 3 marca 2010

Obołoń Biłe

kraj: Ukraina
browar: Obołoń
ekstrakt: 11,5%; alkohol: 4,8%; butelka 0,5 l
typ: jasne; rodzaj: pszeniczne, witbier; pasteryzowane
źródło: sklep Piwowar na Zamkowej,
cena: 4,30 PLN

Piwo z gatunku witbier wywodzi się z Belgii. Ze względu na charakterystyczną barwę, jest nazywane białym i jak można się domyśleć takie piwo uwarzyli ukraińscy piwowarzy. Obołoń Biłe (Оболонь Біле) jest mleczno-żółte i mętne, chociaż nie jest mętność znana z niemieckich pszeniczniaków. Nalewając je do szklanki udało mi się uzyskać piękną czapę piany. Była bielutka, gęsta i trwała. Z wolna zredukowała się do pół centymetra, a taki kożuch utrzymał się praktycznie do końca. Biłe pachniało bardzo słodko z delikatnymi akcentami cytrusowymi i czymś co ciężko mi było zidentyfikować, a prawdopodobnie była to ta kolendra. W smaku jest... dziwne. Inaczej nie umiem tego nazwać. Pierwsze co daj o sobie znać to smaczki ziołowe i dopiero później cytrusowe, pszenica zaś na bardzo dalekim planie, praktycznie niewyczuwalna. Pijąc, głównie czułem to, że było kwaśne i dziwnie cierpkie. Przypominało mi trochę w smaku ruskie szampany. Nie przesadzam. Pod koniec zrobiło się minimalnie słodsze, ale nadal nie był to "mój" smak. Wysycenie nienaganne i intensywne prawie do dna szklanki. Butelka utrzymana w stylu pozostałych produktów Obołonia, chociaż osobiście wydaje mi się z tej trójki co piłem najsłabsza.

Nie podeszło mi. Pijąc Biłe odnosiłem wrażenie, że przedobrzyli. Brakowało mi tutaj tego co tak lubię w piwie pszenicznym (bananowej słodyczy, goździków), a te ziołowe smaki, mimo iż z dodatkiem cytrusowej kwasowości, w ogóle nie trafiły w mój gust. Nie twierdzę, że to złe piwo. Nie odrzucało mnie, na Fast Food Eaters otrzymało 9/10 i myślę że swoim lekko egzotycznym smakiem znajdzie amatorów. Ja jednak na pewno więcej go nie kupię.

Przeczytaj opinię o innym piwie z tego browaru:

11 komentarzy:

  1. trudno mieć wrażenia słodyczy i goździków (charakterystyczne dla piw pszenicznych), jeśli pije się piwo zrobione ze słodu jęczmiennego...:) radzę spróbować Obolon Pszeniczne...

    OdpowiedzUsuń
  2. radzę czytać uważniej ;) Obołoń Pszeniczne jest już opisane, a w składzie Biłego jest obok słodu jęczmiennego, słód pszeniczny ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Goździki w pszenicznych to efekt pracy drożdży a nie doboru słodu. Biłe to całkiem dobry witek - i nie należy spodziewać się tu charakterystycznych cech weizenów. To zwyczajnie inny styl piwa pszenicznego.
    Pozdrawiam Adam

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za wyklarowanie mi tego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie smakuje bardzo to piwko. Będąc we Lwowie piłem podobne w smaku, choć ciemne piwko, nazywało się Biała Nić (mniej więcej). W Polsce tego nie widziałem, ale przypadkowo trafiłem właśnie na Obołonia :) Smacznego!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jedno z moich ulubionych piw. Przystępna cenowo alternatywna dla oryginalnych belgijskich Witów. A aromat który w tym piwie uderza na pierwszym planie to zapach soku z białych winogron.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli chodzi o całą rodzinę Obolonów, to jest tutaj taki mały "myk" - bo można dostać obecnie w sklepach Obolony produkowane specjalnie dla polskiego importera z Poznania. I niestety gdy miałem okazję porównać takiego przywiezionego z Ukrainy z kupionym w Polsce, to można dostrzec różnice na niekorzyść tego bardziej "naszego".

    OdpowiedzUsuń
  8. @Alfi - wersja ukraińska z tego co kojarzę jeszcze od niedawna była z syropem słodowym, w Polskim Obolon "Białym" już go nie ma. Jak dla mnie, zmiana na plus, piwo ma bardziej wyrazisty smak.

    Z testu 6 Obolonów, na który sobie ostatnio pozwoliłem - zdecydowany faworyt: oryginalny, orzeźwiający.

    Chociaż i tak na naszym rodzimym rynku _wszystkie_ Obolony są świetne i trafiają w różne gusta.

    OdpowiedzUsuń
  9. najciekawsze piwo, jakie można łatwo znaleźć w polskich sklepach, mam nadzieję że poza upalnymi letnimi dniami smakuje tak samo dobrze!

    OdpowiedzUsuń
  10. Super piwo! Prosiłbym jako fan piw zza wschodniej granicy o test wszystkich smaków Obołonia! Dałoby się coś takiego przeprowadzić?

    OdpowiedzUsuń
  11. Rewelacyjne piwo dla kogoś znudzonego polskimi, nudnymi produkcjami. Wspaniale sprawdzi się latem na ochłodę. Ma świetny aromat i jest bardzo lekkie. Ujmując mocno subiektywnie - to piwo reprezentuje jakość, której próżno szukać na naszym ojczystym rynku.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails