poniedziałek, 4 stycznia 2010

Koźlak

kraj: Polska
browar: Amber
ekstrakt: 15,1%; alkohol: 6,5%; butelka 0,5 l
typ: półciemne; rodzaj: bock; pasteryzowane
źródło: sklep Piwowar na Zamkowej,
cena: 4,40 PLN

Dobre 6 lat temu, kiedy nie miałem bladego pojęcia o piwach i mój wybór polegał na tym czy sięgnąć po Tyskie Gronie z półki albo Okocimia Mocnego z lodówki, trafiłem w hipermarkecie na niesamowicie wyglądające piwo z ciekawym opisem i nie zastanawiając się długo wziąłem do koszyka 3 butelki. Był to oczywiście Koźlak z browaru Amber - prawdopodobnie pierwsze "inne" piwo jakie miałem okazję pić.

Uwielbiam kolor tego piwa. Ciemnobursztynowy, trochę herbaciany, klarowny. Gdy podniesie się szklankę pod światło cieszy oczy rubinowymi refleksami. Piana na początku robi podobne wrażenie. Bardzo obfita, kremowa, gęsta. Opada do poziomu jednego centymetra, a później, niestety, całkowicie znika. Tu chyba jedyny minus. Bo już pod względem zapachu i smaku jest super. Koźlak pachnie bardzo orzeźwiająco. Wyczuć można słód i karmel z nutkami palenia. Jest wyraźny i od pierwszego niucha zachęca do picia. A jak już się człowiek napije to po prostu niebo w gębie. Od lat produkt Ambera jest tak samo smaczny. Słodowy z delikatnym paleniem i konkretnie goryczkowy - czemu zawdzięcza to, że jest bardzo orzeźwiający i nie męczy, więc można spokojnie pić go w większych ilościach. Należy dodać do tego jeszcze idealne, nienachalne wysycenie. Mimo iż to względnie mocne piwo, jest wyjątkowo lekkie (było nawet takie, kiedy miało 7,8%). Nie czuć alkoholu i pije się je z największą przyjemnością.

Koźlak od lat też świetnie wygląda. Jedna z najładniejszych, jak nie najładniejsza butelka w Polsce. Zamiast etykiet zastosowano technikę natrysku. Jest elegancki, stylowy i trochę diabelski. Tak jak wspominałem na początku, ma fajny, klimaciarski opis, dedykowany kapsel, a z tyłu komplet informacji w czterech językach. Nie wiem czy susznie, ale że to pierwszy bock jaki w życiu piłem, teraz wszystkie porównuję do niego i jeszcze żaden go nie pobił. Jeżeli jeszcze amberowskiego koziołka nie piłeś to musisz koniecznie spróbować. Był czas kiedy pijałem go częściej, teraz wracam do niego chyba rzadziej niż raz na pół roku, ale robię to zawsze z wielką przyjemnością. Polecam!

3 komentarze:

  1. Zraziłem się do tego piwa kiedyś w pubie, zdaje się, że jeszcze kiedyś próbowałem, ale już nie pamiętam, może trzeba dać mu jeszcze jedną szansę.
    Smakował mi Koźlak zdaje się z browaru Jurand, ale daaawno go nie widziałem.
    Smakował mi również opisywany przez Ciebie Bracki, z tym, że z nim jest ten drobny problem, że mam wrażenie, że smak zależy od "partii" która aktualnie trafiła na półki (ta która jest u mnie aktualnie muszę przyznać, że jest conajmniej średnia ;/)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.

    Amberowski Koźlak to jedno z najrówniejszych piw jakie piłem, za każdym razem smakuje równie dobrze (co zresztą zaznaczyłem pisząc notkę). Także jeżeli ci wcześniej nie podszedł to i teraz może być podobnie. Niemniej jednak zachęcam do kupienia i spróbowania - moim zdaniem to bardzo smaczne i warte swojej ceny piwo. ;)

    Browar Jurand został zamknięty w 2007 roku :( nigdy nawet nie spróbowałem żadnego z ich piw.

    Co do Brackiego Koźlaka Dubeltowego to wydaje mi się, że nie jest ono warzone. To co trafiło na półki w Mikołajki jest ew. teraz jeszcze sprzedawane, bo z założenia miała być to jednorazowa akcja. Także może wychodzą tutaj ew. złe warunki przechowywania?

    Również pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tuż po tym jak napisałem, że dawno go nie widziałem zagooglałem, mam wrażenie, że już czytałem o tym, tyle, że zapomniałem ;/

    Z Dubeltowym, to wiem, że to jednorazowa akcja była, ale albo Alma z której korzystam dostawała je partiami, albo wystawiała je partiami. Może masz rację, że złe przechowywanie, nie wiem.

    Na forach piwosze pisali, że to "almowe" smakuje zupełnie inaczej niż to, które pan Krysiak prezentował birofiliach, niestety nie dane mi było spróbować, więc się nie wypowiem.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails