sobota, 9 stycznia 2010

Warnijskie

kraj: Polska
browar: Kormoran
ekstrakt: nie podano; alkohol: 5,1%; butelka 0,5 l
typ: jasne; rodzaj: wielozbożowe; pasteryzowane
źródło: sklep Piwowar na Zamkowej,
cena: 4,00 PLN

O Warnijskim dowiedziałem się kilka tygodni temu z bloga Jerzego Mackiewicza. Przed Świętami zauważyłem je w Piwowarze, kupiłem jedno na spróbowanie i ze smakiem wypiłem - piwko jest świetne. Po pierwsze podoba mi się bardzo nazwa i oznaczanie, że jest to produkt regionalny. Fajnie Kormoran promuje Warmię. Druga sprawa. Butelka Warnijskiego wygląda świetnie. Postarzane, pełne informacji etykiety z ładną czcionką, stylowe obrazki i kolorystyka przywodząca na myśl żniwa (i skórkę chleba). Jest też takie fantazyjny efekt "odlepienia", który powoduje, że etykieta wygląda jeszcze ciekawiej. Moim zdaniem, w tej chwili jest to jedna z najładniej wyglądających polskich butelek. Jest to piwo wielozbożowe (pierwsze polskie, jeżeli wierzyć kontrze) i w składzie mamy: słód jęczmienny, słód pszeniczny, owies, pszenicę płaskurkę, pszenicę orkisz, słód żytni, pszenżyto, słód karmelowy, no i oczywiście chmiel, drożdże i wodę. Jeszcze tak bogatego w składniki piwa nie piłem.

Pod każdym względem dopracowali to Warnijskie. Mnie w żaden sposób nie rozczarowało. Jest jasne, żółto-miodowe z widocznym osadem (z racji braku filtracji). Ten osad pozostaje na szkle. Pieni się na potęgę. Lałem na trzy razy. Piana drobna, gęsta i z wielkimi dziurami. Opadając zostawiała ślad na szklance. Utrzymywała się w zasadzie do końca w postaci cienkiego kożuszka. W zapachu jest lekko słodowe, z chlebowymi akcentami. Wyróżnia się również wyraźnie chmiel, co przy tylu zbożach mnie trochę zdziwiło, ale nie mogę odmówić jednego - to bardzo przyjemny, kuszący zapach. Aż ciągnęło żeby w końcu upić porządnego łyka. A i pierwszy, i ostatni był równie smaczny. Raczej słodowe, ale cały czas obecna jest lekka goryczka. W trakcie picia można wyczuć chmiel i przede wszystkim te nuty zbożowo-chlebowe, są one jednak delikatne i aż się prosi o minimalne ich wzmocnienie. To chyba jedyny zarzut jaki mogę postawić. Wysycenie mocne, ale jak dla mnie idealne - przyjemnie szypie w język i podniebienie. Pasuje do tego piwa.

Warnijskie jest lekkie i orzeźwiające. Wygląda świetnie, przyjemnie pachnie, równie dobrze smakuje. Termin przydatności to jedyne 2 miesiące (mimo pasteryzacji), więc chce się wierzyć, że te wszystkie zapewnienia co do walorów zdrowotnych piwa to fakt, a nie marketingowa ściema. Warte jest tych 4 złotych i mam nadzieję, że znajdzie amatorów i nie zniknie z piwnej mapy polski. Polecam.

Przeczytaj opinię o innym piwie z tego browaru:

4 komentarze:

  1. Fajnie widzieć że ktoś czyta mojego bloga :-) Podnosi na duchu gdy widzisz że ktoś jednak a) czyta b) czasem nawet zacytuje ;-)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Podzielam opinie, tylko z jednym ale... u mnie sie tak nie pienilo i brak bylo osadu. Poza tym polecam. No i niestety po 5zl
    Seria3

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś bloger poszalał i przestał mnie powiadamiać o komentarzach. Także sorry za zwłokę.

    Jerzy: jasne że czytam! I czekam na każdy kolejny wpis o piwku. Także smutno mi jak masz takie długie przerwy w pisaniu ja ta teraz. ;)

    Seria3: Piłem w styczniu jeszcze raz Warnijskie, z inną datą przydatności i piana również była zupełnie inna niż w tym opisywanym. Aż się zdziwiłem, że udało mi się nalać na raz. Myślę że to może zależeć od wielu rzeczy. Np. temperatury przechowywania w hurtowniach czy sklepach i czasu jakie to piwo stoi. Nie zwróciłem uwagi na osad, a to w sumie też mogło zależeć od tego.

    I dzięki za komentarz. Miło mi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hideki - Piotrek5 sierpnia 2012 01:08

    Właśnie piję sobie to Warnijskie piffko ^^
    Bardzo dobre, delikatne, nie bardzo gorzkie.
    delikatnie mętne, bąbelki cały czas delikatnie sobie lecą w górę, piana na początku była ogromna, ale moje umiejętności nalewania pozwoliły mi nalać naraz :)
    Pianka utrzymuje się cały czas podczas picia piwa, i nie zanika, a co do smaku, może nie jestem koneserem ale wyczuwam kilka różnych zmieszanych smaków ^^

    Także piwko do polecenia wg. mnie dla każdego, tylko cena trochę odstrasza, u mnie 5.49zł za butelkę ;/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails